Google Grants is een onderdeel van het Google for Nonprofits-programma, dat non-profitorganisaties ondersteunt met diverse digitale tools en middelen. Het hoofddoel van Google Grants is om non-profitorganisaties te helpen bij het vergroten van hun online aanwezigheid door middel van gratis advertentietegoed op Google Ads.
Wanneer je als organisatie aan bepaalde eisen voldoet, heb je de mogelijkheid om advertenties te plaatsen op de zoekresultatenpagina van Google. Het advertentietegoed kan oplopen tot bijna €10.000,- per maand, wat een flinke impuls kan geven!
Hoe werkt Google Grants?
Er zijn bepaalde eisen waar je als organisatie aan moet voldoen om aanspraak te maken op Google Grants. Zo is het belangrijk dat de organisatie een ANBI-status, CBF-Keurmerk of een CBF Verklaring van geen bezwaar. Lees hier meer over alle vereisten voor de aanvraag van een Google Grants-account.
Dit zijn de voordelen van Google Grants
Er zijn meerdere manieren om gevonden te worden in zoekmachines. Het is mogelijk om in de organische zoekresultaten gevonden te worden, door de juiste zoekwoorden en instellingen op webpagina’s. Dit wordt door marketeers gedaan met Search Engine Optimisation (SEO). Dit vereist veel werk en tijd.
De andere optie is middels advertenties. Dit wordt door marketeers gedaan met Search Engine Advertising (SEA). Dit kost veel geld, maar geeft sneller resultaat.
Met Google Grants kunnen stichtingen deze online advertenties inzetten, zonder dat het hun advertentiebudget kost. Een geweldige geste van Google. Die zonde is om te laten liggen. Dit zijn de vier voordelen:
- Zichtbaar voor de doelgroep: Met advertenties op de zoekmachine bereik een doelgroep die al interesse heeft in de missie van je organisatie. Ze zijn immers op zoek naar de onderwerpen waar je over adverteert.
- Een groot bereik: Het fijne van online is, dat je er een enorm bereik hebt. Zo kan je veel meer mensen bereiken dan met offline marketing.
- Inzetbaar voor je eigen doelen: de advertenties zijn in de zetten voor de eigen doelen.
- Meetbare Resultaten: Dankzij de uitgebreide rapportagemogelijkheden van Google Ads kunnen organisaties de prestaties van hun campagnes nauwkeurig volgen en analyseren.
Kunnen stichtingen Google Grants zelf beheren?
Jazeker! Maar in de realiteit laten veel non-profitorganisaties het beheer van Google Grants-campagnes aan specialisten over.
Google Ads is een veld dat blijft veranderen. De instellingen zijn dit jaar al anders dan een aantal jaar. Daardoor is het belangrijk om altijd op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen om te kunnen bepalen wat een juiste aanpak is.
Daarnaast kost het inrichten van campagnes en het monitoren en optimaliseren van ads tijd. Het is belangrijk om met volle aandacht voor hoge kwaliteit advertenties te zorgen. Wanneer dit niet gebeurt, verlies je resultaat in Google. Maar daarnaast loop je ook de kans dat wanneer de resultaten laag blijven, als organisatie geschorst te worden van Google Grants. Om deze redenen kiezen veel stichtingen ervoor om met een online advertentie specialisten samen te werken.
Schakel de hulp in van een Google Grants specialist
Willen jullie starten met Google Grants? Met de hulp van Mozaïek Marketing verloopt de aanmelding soepel. We ontzorgen je volledig, van aanmelding, tot opzet van het account en het optimaliseren van de campagnes. Lijkt dat je wat? Neem dan contact op om kennis te maken.