Voor Nederlandse non-profitorganisaties is het gebruik van Google Grants een slimme manier om online beter vindbaar te zijn en op te vallen. Als het goed wordt gedaan, kan er bijna €10.000,- per maand aan advertentiebudget worden gebruikt.
Helaas kan niet iedereen meedoen. Organisaties moeten voldoen aan bepaalde eisen en criteria. Wat is er nodig voor een Google Grants account? In dit artikel bespreken we de vereisten die Nederlandse stichtingen moeten nakomen om aanspraak te maken op Google Grants.
1. ANBI of CBF-Keurmerk
Een belangrijke vereiste voor Nederlandse stichtingen die willen deelnemen aan Google Grants is de officiële erkenning als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) of een CBF-keurmerk. Dit houdt in dat de stichting zich inzet voor het algemeen nut en voldoet aan specifieke voorwaarden, zoals transparantie in financiële verantwoording.
2. Geen overheidsinstellingen, ziekenhuizen, gezondheidsorganisaties of onderwijsinstellingen
Er zijn een aantal organisaties die helaas buiten de Grants vallen. Organisaties die als overheidsinstellingen, ziekenhuizen, gezondheidsorganisaties of onderwijsinstellingen worden beschouwd, komen niet in aanmerking voor deelname aan het programma. Met als uitzondering dat filantropische takken van academische instellingen wél in aanmerking kunnen komen.
3. Website van goede kwaliteit
Google hecht waarde aan relevante en kwalitatieve informatie op de website waar de advertenties naartoe linken. Daarom is het belangrijk dat er duidelijke informatie op de website staat over de missie, doelstellingen, projecten en contactgegevens. Dit is niet alleen belangrijk voor Google Grants, maar ook voor potentiële donateurs en vrijwilligers.
4. Registratie bij Google for Nonprofits
Om in aanmerking te komen voor Google Grants, moeten stichtingen zich registreren bij het Google for Nonprofits-programma. Dit programma biedt verschillende digitale tools en voordelen, waaronder Google Grants. Bij de aanmelding hoort ook een registratie bij Techsoup NL. Dit is een organisatie die stichtingen helpt met tech.
5. Gebruik van Google Analytics
Het gebruik van Google Analytics is geen absolute vereiste, maar we raden het je wel aan. Met Google Analytics worden de prestaties van de website en de effectiviteit van de Google Grants-advertenties nauwkeurig te gemeten. Het helpt ook bij het begrijpen van het gedrag van bezoekers van de website.
6. Overeenstemming met Google Ads-beleid
Als laatste is het belangrijk om ervoor te blijven zorgen dat advertentie-inhoud voldoet aan het beleid van Google Ads. Het beleid bevat richtlijnen met betrekking tot de inhoud van advertenties, bestemmingspagina’s en de algehele gebruikerservaring. Daarnaast is het belangrijk om goede resultaten te blijven behalen. Zo is een van de eisen dat er een gemiddelde doorklikratio op de online advertenties van 5%.
Schakel de hulp in van een Google Grants specialist
Willen jullie starten met Google Grants? Met de hulp van Mozaïek Marketing verloopt de aanmelding soepel. We ontzorgen je volledig, van aanmelding, tot opzet van het account en het optimaliseren van de campagnes. Lijkt dat je wat? Neem dan contact op om kennis te maken.