Stel je voor dat een museum advertentieruimte heeft om een speciale tentoonstelling te promoten, of dat een theater extra aandacht genereert voor een aanstaande voorstelling. Met online advertenties kunnen culturele instellingen hun merk versterken, meer bezoekers aantrekken en een breder publiek bereiken. Dat kost toch veel geld? Niet met Google Grants.
Musea, theaters, festivals, clubs en anderen stichtingen in de culturele sector kunnen met Google Grants gratis op Google adverteren, met een budget tot aan bijna 10.000 euro per maand. Vraag jij je af of Google Grants geschikt is voor culturele organisaties? Het korte antwoord is: jazeker! Maar hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.
Wanneer is Google Grants geschikt voor culturele organisaties?
Alleen voor organisaties met een ANBI of CBF-keurmerk
De enige vereiste voor culturele organisaties om aanspraak te maken op Google Grants is de officiële erkenning als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) of het bezitten van een CBF-keurmerk. Dit betekent dat de stichting zich inzet voor het algemeen nut en voldoet aan specifieke voorwaarden, waaronder transparantie in financiële verantwoording.
Voorwaarden voor start en behoud van Google Grants
Registratie bij Google for Nonprofits
Om gebruik te maken van Google Grants, moeten stichtingen zich registreren bij het Google for Nonprofits-programma. Deze registratie omvat ook aanmelding bij Techsoup NL, een organisatie die stichtingen ondersteunt op het gebied van technologie.
Een goede kwaliteit website
Een eis vanuit Google voor een goedlopend Google Grants account is een website van goede kwaliteit. De website moet relevante en kwalitatieve informatie bevatten over de missie, doelstellingen, projecten en contactgegevens. Dit draagt niet alleen bij aan de eisen van Google Grants, maar ook aan de aantrekkelijkheid voor potentiële donateurs en vrijwilligers.
Gebruik van Google Analytics
Hoewel geen absolute vereiste vanuit Google, raad ik het gebruik van Google Analytics sterk aan. Hiermee kunnen de prestaties van de website en de effectiviteit van de Google Grants-advertenties nauwkeurig worden gemeten.
Volg het Google Ads-beleid
Tot slot is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de advertentie-inhoud voldoet aan het beleid van Google Ads. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om een een doorklikratio (CTR) van 5% te behouden.
Schakel de hulp in van een Google Grants specialist
Willen jullie starten met Google Grants? Met de hulp van Mozaïek Marketing verloopt de aanmelding soepel. Ik ben Google Grants specialist en neem het volledig van je over, van aanmelding, tot opzet van het account en het optimaliseren van de campagnes. Lijkt dat je wat? Neem dan contact op om kennis te maken.